Egy tipikus amerikai menedzsment-könyv. Szól valamiről, ami azonban túl egyszerű és rövid is ahhoz, hogy könyvet írjunk róla. Talán újságcikknek jó lett volna. Úgyhogy a szerző minden apróságot legalább háromszor a szánkba rág majdnem ugyanazokkal a szavakkal, és rengeteget ír a múltról és más, irreleváns témákról.
OK, ez csak a stílus, maga a téma ettől még lehetne érdekes. De nem, az üzenet csak egy címke, egy rövidke név három jól ismert pszichológiai kifejezésnek, melyek a függetlenség, a professzionalitás és a kitűzött cél. Ha egy irodában ez a három adott egy munkavállaló számára, az motiváltabb lesz. Nagyszerű! De ezt eddig is tudtuk! És a könyv nem magyarázza meg a legfontosabbat: miért pont ez a három tesz minket motiválttá? A háromból kettő nem lenne elég? Vagy egy negyedik nem kellene még? A könyv erről semmit sem mond. Csak hivatkozik sok-sok komoly tudós munkájára, akik szerint ha a munkavállaló függetlenséget élvezhet, az motiváltabb lesz. Valóban, köszönjük, és Csíkszentmihályi Mihály szinte teljes munkásságának a bemutatását is.
A könyv eleje egyébként még viszonylag érdekes, ez arról szól, hogy a motiváltságról szóló korábbi elképzelések miért bizonyultak helytelennek. Az ember érezte ezt, de a könyvben pontosan leírt kísérletek is bizonyítják, ezek kifejezetten érdekesek.
És van még rengeteg könyv, iskola és weboldal felsorolva érdekes pszichológiai témákkal kapcsolatban, amelyeket a szerző kapcsolatba tudott hozni a motivációval. Waldorf-iskolák, a Jóból kiváló, a Flow, itt sincs semmi új.
Daniel H. Pink: Motiváció 3.0
HVG Kiadó, 2011.